ROK SZKOLNY 2010/2011
I. LITERATURA
- Córka - żona – matka. Obrazy kobiet w literaturze XX wieku. Na przykładach wybranych utworów oceń funkcje różnych kreacji postaci.
- Relacje człowieka z Bogiem. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów literackich.
- Bunt jako atrybut młodości. Zanalizuj postawy wybranych bohaterów literackich różnych epok.
- Despotyczny władca jako bohater literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Bohaterowie literaccy różnych epok w poszukiwaniu szczęścia. Omów na wybranych przykładach.
- Bohaterowie literaccy ugodzeni strzałą Amora. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
- „Z kogo się śmiejecie? Z samych się śmiejecie!...” zanalizuj funkcję komizmu i satyry na wybranych przykładach utworów literackich.
- Świat nadprzyrodzonych zjawisk w powieściach grozy. Omów poetykę tego gatunku na przykładach wybranych utworów.
- Nieznośny dar wolności? Rozważ problem, analizując postawy wybranych bohaterów literackich.
- Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
- Tytuł, motto, ostatnia scena utworu jako klucz do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach.
- Tęsknota za szczęściem rodzinnym – odwieczny motyw literacki. Omów na wybranych przykładach utworów literackich.
- „Jaka jest przeciw włóczni złego twoja tarcza, człowiecze z końca wieku?” – omów poszukiwanie wartości w literaturze na wybranych przykładach.
- Drzewo – świadek i uczestnik życia postaci literackich. Omów na wybranych przykładach.
- Rola podróży w biografii wybranych bohaterów literackich - omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Mit kraju lat dziecinnych w literaturze polskiej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach poezji i prozy z różnych epok.
- Pod niebem rodzinnym – przedstaw funkcjonowanie motywu ojczyzny w twórczosci pisarzy różnych epok.
- „Powołał go Pan na słup” – analizując średniowieczną literaturę hagiograficzną, omów różne drogi do świętości.
- Scharakteryzuj „Polaków portret własny” ukazany w wybranych utworach literackich.
- Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu człowieka. Omów na wybranych przykładach losów bohaterów literackich.
- Dlaczego źli ? Omów, analizując wybrane utwory, problem zła tkwiącego w ludziach, którzy w różny sposób krzywdzili innych.
- Idealiści i marzyciele w zderzeniu z rzeczywistością – zmieniają świat czy świat ich zmienia? Rozważ problem na przykładach wybranych bohaterów literackich.
- Literackie portrety zaświatów w utworach z różnych epok. Przeanalizuj celowo dobrane teksty.
- Ikar, Konrad, Józio, Kolumbowie i Artur – literackie wizje młodości. Przedstaw temat, analizując poznane utwory.
- Być albo mieć to alternatywa, przed którą staje każdy człowiek. Scharakteryzuj bohaterów literackich, którzy realizowali powyżej przedstawione modele życia.
- Motyw przyjaźni w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
- Porównaj różne ujęcia motywu wesela w literaturze i ich funkcje, analizując wybrane utwory.
- Różne sposoby funkcjonowania tradycji horacjańskiej w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Pory roku jako temat literacki. Przedstaw zagadnienie na przykładzie różnych utworów.
- Arcydzieło, bestseller, czytadło – trzy słowa, którymi określa się książki. Co decyduje o wartości utworów literackich? Opracowując odpowiedź, przeanalizuj i oceń wybrane utwory. Określ kryteria oceny.
- Biografia poety romantycznego jako tworzywo literackie. Omów na wybranych przykładach.
- Zaprezentuj literackie portrety dzieci i wyjaśnij ich funkcje w wybranych utworach.
- Jak literatura przedstawiła problem holokaustu? Omów na wybranych przykładach dzieł.
- Egzystencjalizm jest humanizmem. Uzasadnij tę tezę, analizując wybrane utwory literatury polskiej i obcej.
- Syn – mąż – ojciec. Obrazy mężczyzn w literaturze XX wieku Na przykładach wybranych utworów oceń funkcje różnych kreacji postaci.
- Przemiany wewnętrzne bohatera. Omów problem na wybranych przykładach literatury polskiej.
- Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Omów na wybranych przykładach dzieł literackich.
- Ewolucja postaw patriotycznych prezentowanych w literaturze od odrodzenia do współczesności. Omów problem na wybranych przykładach.
- Tren w literaturze polskiej. Przeanalizuj wybrane utwory różnych epok pod kątem wierności założeniom gatunku.
- Wizerunki literackich zalotników w literaturze europejskiej. Przeanalizuj celowo dobrane teksty.
- Samotność – wybór czy konieczność, przekleństwo czy dobrodziejstwo? Odpowiedz na podstawie poznanych utworów i własnych przemyśleń.
- Bohater w sytuacji wyboru. Scharakteryzuj wybrane przykłady.
- Sposoby kreowania arkadii w literaturze – omów na wybranych przykładach literackich.
- Mity jako źródło inspiracji artystycznej. Omów funkcje motywów zaczerpniętych z mitologii w wybranych tekstach literatury polskiej.
- Cierpienie jako siła kształtująca czy niszcząca charakter człowieka ? Omów problem na podstawie wybranych utworów literackich różnych epok.
- Wizerunek domu polskiego w wybranych utworach literackich. Omów funkcje motywu.
- Sztuka współczesnego reportażu i jej mistrzowie (np. R. Kapuściński, H. Krall, W. Tochman ) Omów temat, analizując celowo dobrane teksty.
- Kronikarze czasów pogardy. Omów różne sposoby literackiego przekazu prawdy o wojnie na wybranych przykładach literackich.
- Literackie obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Przedstaw problem na przykładzie wybranych utworów literackich.
- Humor jako wyraz stosunku autora do świata przedstawionego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Różne ujęcia literackie motywu tańca i jego funkcje. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z różnych epok.
- Liryczny i realistyczny obraz wsi. Ukaż, jak ten temat przedstawiali autorzy wybranych dzieł w różnych epokach literackich?
- Ludzie rozsądni i ludzie szaleni...Bohaterowie literaccy różnych epok. Zbadaj celowość kontrastowego zestawienia postaci w wybranych utworach.
- Pielgrzym jako bohater literacki. Porównaj sposoby funkcjonowania motywu w utworach XIX – wiecznych i współczesnych.
- Groteska jako sposób wyrażania w literaturze tragiczności świata. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Rola pisarzy emigrantów w kulturze polskiej w czasach dawniejszych i współczesnych. Rozwiń temat na przykładzie ich utworów.
- Różnorodność ujęcia motywu pożegnania w literaturze. Przedstaw problem na wybranych przykładach dzieł.
- Obrazy systemów totalitarnych w literaturze polskiej i obcej XX wieku. Omów problem na podstawie wybranych utworów.
- Bogurodzica, Madonna, Mater Dolorosa – adresatka i bohaterka wybranych utworów literackich. Omów funkcje motywu.
- Stereotyp kobiecości w literaturze dwóch różnych, odległych czasowo epok. Omów problem na wybranych przykładach.
- Różne sposoby funkcjonowania motywu winy i kary w literaturze. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady.
- Relacje między szczęściem jednostki a dobrem ogółu w literaturze polskiej. Przedstaw na wybranych przykładach.
II. ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI
- Świat prowincji w opowiadaniach B. Schulza i obrazach M. Chagalla. Analiza porównawcza dzieł.
- „Ucztowanie” w obrazach literackich i filmowych (na wybranych przykładach dzieł).
- Królestwo piekieł i jego przedstawiciele w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Zaprezentuj funkcjonowanie tego motywu w wybranych dziełach.
- Wzorce kobiecej urody – omów na wybranych przykładach literatury i sztuki.
- Polskie powstania narodowe w malarstwie, filmie, literaturze. Omów różne sposoby ujęcia tematu na wybranych przykładach.
- Dramaty W. Szekspira jako źródło inspiracji dla literatury i filmu. Omów na wybranych przykładach.
- Topos rajski w literaturze i innych sztukach. Zanalizuj na wybranych przykładach.
- Motywy apokaliptyczne w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różnorodne ujęcia.
- Tatry i Zakopane w artystycznych doznaniach i przetworzeniach. Przedstaw funkcjonowanie motywu w literaturze, sztukach plastycznych i muzyce na wybranych przykładach.
- Mogiły, ruiny, opustoszałe zamki – znaki przemijania w obrazach literackich, sztukach plastycznych i filmie. Analiza wybranych dzieł.
- Katastroficzne wizje i obrazy zagłady w dziełach literackich i filmowych. Zanalizuj wybrane dzieła, określ ich wymowę.
- Przedstaw różne koncepcje piękna ludzkiego ciała ukazane w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Analiza wybranych dzieł.
- Różne oblicza i różne finały wielkich romansów literackich i filmowych. Omów na wybranych przykładach
- Wędrówka jako metafora ludzkiego życia. Zinterpretuj na wybranych tekstach kultury (dziełach literackich i z innych dziedzin sztuki).
- „Carpe diem”, czyli piewcy radości życia i urody codzienności w wybranych tekstach kultury (dziełach literackich i z innych dziedzin sztuki) różnych epok.
- Twórczość Andrzeja Wajdy jako przykład związku literatury i filmu. Omów na wybranych przykładach.
- Obrazy rewolucji w literaturze i innych sztukach. Analiza porównawczej wybranych dzieł.
- Współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na wybranych przykładach.
- Przedstaw różnorodne ujęcia motywu tańca w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów zagadnienie analizując wybrane dzieła.
- Impresjonizm jako sposób postrzegania świata i środek wyrazu w poezji i malarstwie. Omów problem na przykładzie wybranych tekstów kultury.
- Motyw tańca śmierci (danse macabre) w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach z różnych epok.
- Cywilizacja XX wieku to klęska czy triumf człowieka? Rozstrzygnij dylemat, analizując wybrane dzieła literackie, plastyczne, filmowe.
- Język filmu i język literatury. Przedstaw i porównaj dzieło literackie i jego filmową adaptację.
- Przedstaw sposób kreowania postaci historycznych w literaturze i innych dziedzinach sztuki na wybranych przykładach.
- Motyw rozstań i pożegnań w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Dziecko jako bohater dzieła. Jak traktuje ten temat literatura, malarstwo, muzyka? Analiza motywu na wybranych przykładach.
- Surrealizm w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Porównaj dzieła różnych twórców.
- Literackie i filmowe obrazy bohaterów w sutannie i habicie. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
- Alegoria i symbol jako środki wyrazu w literaturze i innych dziedzinach sztuki – przedstaw na wybranych przykładach.
- Komiks – „papka” dla umysłu czy jeden z najpopularniejszych sposobów przekazu fabularnego? Omów temat na wybranych przykładach.
- „Szary człowiek tez jest bohaterem” – przedstaw współczesne literackie, malarskie i filmowe wizerunki tego bohatera.
- Walka dobra ze złem w literaturze i innych dziedzinach sztuki – omów i oceń różne prezentacje tego motywu.
- J. Czechowicz sformułował myśl, że dzieło to mikrokosmos odbijający epokę. Uzasadnij tę opinię na przykładzie wybranych dzieł kultury.
- Portret kobiet w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Omów temat na wybranych przykładach.
- Folklor jako inspiracja pisarzy i malarzy w różnych epokach. Omów temat na wybranych przykładach dzieł.
- Ubezwłasnowolnienie człowieka przez systemy totalitarne – na podstawie literatury i filmu. Zanalizuj wybrany materiał.
- Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie ( na wybranych przykładach dzieł).
- Kochaj bliźniego swego... Problem tolerancji w wybranych utworach literackich i dziełach filmowych.
- Dawne i współczesne wersje motywu anioła w literaturze i innych tekstach kultury. Omów, analizując wybrane przykłady dzieł.
- Stosunek człowieka do śmierci ukazany w literaturze i innych tekstach kultury – zaprezentuj na wybranych przykładach.
III. JĘZYK
- Język mediów jako źródło frazeologizmów. Omów, analizując celowo zgromadzony materiał językowy.
- Ironia i jej funkcje w utworach literackich. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Przedstaw mechanizmy powstawania błędów językowych. Zilustruj przykładami z języka, prasy, radia i telewizji.
- Rozwój narracji powieściowej od oświecenia do XX-lecia międzywojennego, omów problem na wybranych przykładach literackich.
- Analizując wybrane przykłady, wyjaśnij, w jaki sposób język może stać się narzędziem manipulacji.
- Przedstaw analizę artystycznych funkcji języka mówionego w poezji współczesnej.
- Sposoby indywidualizacji języka bohaterów literackich. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Żargon uczniów twojej szkoły. Zanalizuj zjawisko i oceń jego wartość komunikacyjną oraz estetykę, wykorzystując celowo zgromadzony materiał językowy.
- Wykorzystując zgromadzony materiał badawczy scharakteryzuj język komentatorów sportowych.
- Gra słów w poezji współczesnej. Omów temat, wskazując na zabiegi lingwistyczne
w wybranych utworach poetyckich.
- Charakterystyka stylu publicystycznego na przykładzie wybranego czasopisma.
- Zaprezentuj bogactwo neologizmów i ich funkcje w utworach wybranych poetów.
- Współczesne zapożyczenia wyrazowe z języków obcych. Omów zjawisko, analizując zgromadzony materiał językowy.
- Nowe typy komunikatów ( SMS, e-mail, chat...). Przeanalizuj ich stylistykę na celowo zgromadzonym materiale językowym.
- Archaizacja i jej funkcje w dziełach literackich. Omów na wybranych przykładach literackich.
- Reklama telewizyjna, radiowa i prasowa – jej funkcje, zasady tworzenia i poprawność językowa.
- Język wyrażania uczuć w różnych epokach. Omów, analizując celowo zgromadzony materiał językowy.
- Kreacja świata przez język reklamy. Przeanalizuj celowo dobrany materiał językowy.
- Język potoczny w literaturze współczesnej. Omów, analizując celowo zgromadzony materiał.
- Język nagłówków prasowych. Określ ich funkcję, stylistykę, budowę gramatyczną. Zanalizuj materiał językowy.
- Omów niektóre tropy poetyckie i ich funkcje w znanych Ci tekstach piosenek z ostatnich lat.
- Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy, ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz